Friday, November 24, 2006

Mass Media si Societatea

1.Potentialele vulnerabilitati ale opiniei publice sunt:

• dominarea de catre elite
• vulnerabilitatea la persuasiune
• tirania majoritatii
• lipsa de resurse
• lipsa competentei

2. Potrivit modelului illuminist, opinia publica este:

• rationala
• critica
• egalitara

3. Potrivit lui W. Lippmann, opinia publica a devenit un despot modern si capricios ca urmare a:

• ascensiunii mijloacelor de comunicare in masa
• slabirii instituriilor democratice

4. In viziunea lui J. Ellul, propaganda moderna reprezinta

• fratele siamez al societatii tehnologice
• actiune care cauta sa modifice opinia publica sis a obtina comportamente de masa
• prezenta dominanta in viata societatii contemporane

5. Doua evenimente ale perioadei moderne asupra carora cartea a avut un impact considerabil sunt:
• Reforma condusa de LUTHER
• Revolutia FRANCEZA

6. Cercetatorii americani interbelici erau preocupati sa studieze riguros impactul radioului deoarece:

• numarul de aparate radiofonice detinute de americani crestea in fiecare an
• producatorii erau nemultumiti de restrictiile impuse de presedintele Roosevelt prin politica New Deal-ului
• agentiile de publicitate in crestere devin interesate de a folosi radioul ca vehicul pentru mesajele publicitare
• exista credinta ca propaganda desfasurata de Hitler la radio ii explica ascensiunea la putere
• ideile naziste exercitau un tip de influenta asupra unora dintre americani

7. Selectivitatea mass media este determinate de :

• nevoia de productie continua
• necesitatea de a raspunde criteriilor de actualitate
• limitele impuse de programare
• criza de timp si de resurse
• imposibilitatea de a cuprinde toate evenimentele

8. care sunt principalele tendinte care au stat la baza consolidarii comunicarii de masa ca disciplina de sine statatoare:

• transformarea societatilor occidentale intr-o societate de masa
• preocuparea/ingrijorarea publicului cu privire la efectele potential negative ale mass media
• aparitia tehnicilor de cercetare sociologica
• credinta savantilor cu preocupari in zona socialului ca se afla in posesia unei intelegeri semnificative a societatii de masa

9. Wilbur Schramm este retinut drept fondatorul disciplinei de comunicare in masa mai ales ca urmare a:

• contributiei de natura institutionala

10. Studiile Fondului Payne anticipeaza urmatoarele toerii cu privire la:

• teoria cultivarii
• teoria modelarii
• teoria construirii intelesului social

11. Efectul de panica provocat de programul radiofonic “razboiul lumilor” s-a datorat:

• popularitatii si credibilitatii din acea vreme a radioului
• predispozitiilor publicului
• coincidentelor
• calitatii adaptarii radiofonice

12. Imperecheati impactul filmului cu efectele corespunzatoare asa cum au fost desprinse de C. Hovland in urma cercetarii impactului filmului:

• filmul a avun un puternic efect in ceea ce priveste – acumularea de cunostinte
• filmul a avut efect moderat in ceea ce priveste – orientarea opiniei
• filmul a avut efect minor in ceea ce priveste – imbunatarirea opiniei
• filmul nu a avut nici un efect in ceea ce priveste - imbunatatirea moralului si a motivatiei

13. Care dintre urmatoarele afirmatii sunt corecte, potrivit concluziilor extrase de catre C. Hovland in urma cercetarilor efectuate in timpul celui de al doilea razboi mondial:

• schimbarea de opinie este direct proportionala cu nivelul de instruire
• impactul mesajului este influentat de pozitia initiala a receptorului fata de problema comunicata

14. Efectele campaniei electorale, potrivit lui P. Lazarsfeld sunt:

• activarea
• consolidarea
• convertirea

15. Nehotaratii sunt selectati dintre persoanele:

• ale caror interes pentru politica este mic
• aflate sub presiune incrucisata

16. Potrivit concluziilor studiului Decatur cu privire la liderul de opinie, acesta isi manifesta competenta:

• pe o problema specifica

17. Efectul bandwagon se refera la:

• schimbarea asteptarilor cu privie la castigator

18. In perspectiva oferita de modelul „Utilizari si recompense” (Uses and Gratifications), receptorul media este:

• rational

19. Potrivit lui E. Katz, M. Gurevitch si H. Hass (modelul circular al media), presa scrisa este citita cu precadere:

• pentru a-i ajuta pe oameni sa verifice daca opiniile lor sunt concordante sau diferite de ale altora
• pentru a le oferi oamenilor sentimentul ca participa la eveniment
• pentru a le satisface oamenilor nevoia de a crede ca pot influenta cursul evenimentelor

20. Completati spatiile goale pentru a obtine o exprimare sintetica a teoriei agenda setting:

„Mass media nu reusesc sa ne influenteze CE sa gandim, dar reusesc de cele mai multe ori sa ne influenteze LA CE sa ne gandim.”

21. In perspectiva oferita de teoria agenda-setting, media sunt puternice deoarece:

• atrag atentia publicului asupra diferitelor teme sau subiecte
• ofera informatii despre teme sau subiecte

22. In conceptia lui G. Gerbner, cultivarea este:

• un proces de aliniere la curentul dominant in societate
• un proces de omogenizare al opiniei

23. Motivatia care sta la baza mecanismului de formare a spiralei tacerii, potrivit lui E. Noelle Neumann, este teama de IZOLARE.

24. Definitia oferita de E. Noelle Neumann opiniei publice este urmatoarea:

• opinia in legatura cu probleme controversate pe care o persoana o poate exprima in public fara ca aceasta sa duca la izolare
• opinia in legatura cu traditii consolidate pe care o persoana trebuie sa o explime public pentru a evita izolarea

25. Care este rolul mass media in procesul de formare al spiralei tacerii?

• mass media construiesc stereotipurile care se insereaza intre realitate si mintea oamenilor (mediul de fictiuni)
• mass media definesc ceea ce este important
• mass media legitimeaza opiniile

No comments: